12 december 2017 06:00 door: Zofia

Tips tegen angstaanvallen

Word je bang bij het zien van mensenmassa's? Kan je niet eens normaal shoppen in de Kalverstraat of een college volgen? Alleen zijn? Boodschappen doen? Vliegen? Je angst is zo groot dat je in paniek raakt en dat uit zich dan weer in een pa niekaanval. Dat is natuurlijk enorm irritant, want het gebeurt vaak op openbare plekken. Voor de paniekaanval maakt je lichaam een stresshormoon aan. Je lichaam bereidt zich voor om snel te reageren op een gevaar. Wil jij weten wat je het beste in deze situatie kan doen? Lees dan even verder.  

Hoe weet je of je last hebt een normale hoeveelheid angst of van een angststoornis? Er zijn veel verschillende soorten, zoals paniekstoornis, sociale fobieën en angststoornissen. Een paniekaanval kan je herkennen aan zweten, trillen, licht in je hoofd, je hebt moeite met ademhalen en hartkloppingen. Als jij hier last van hebt, volg dan deze tips hieronder op

tips om beter om te gaan met paniekaanvallen

1. Schrijf op wat je bang maakt. Wanneer je opschrijft waar je precies bang voor bent is het makkelijker om je angst te achterhalen en er wat aan te doen. Schrijf op wat je zo bang maakte toen je die activiteit aan het doen was en wat je voelde. 

2. Praat met anderen over je angst. Dat lucht vaak op en je voelt de stress langzaam van je afglijden. Je hebt even afleiding en je bent meer gefocust op je gesprekspartner dan je angst.

3. Bedenk altijd dat het nog vele malen slechter kan. Er zijn altijd nog ergere dingen die in dezelfde situatie hadden kunnen gebeuren. Wanneer je bijvoorbeeld een presentatie hebt gegeven die dag, bedenk dan dat je misschien had kunnen vallen of dat je gelijk een onvoldoende had kunnen krijgen. 

4. Zoek juist de dingen op die je bang maken. Je wordt juist sterker door de eerste te zijn die gaat presenteren. Bedenkt dat de paniekaanval ook maar van korte duur is. 

5. Omarm je angst. Accepteer en erken je angst. Ren niet voor je angst weg, maar ren er juist naartoe. Denk niet 'Ik ben bang', maar laat de angst maar komen. 

6. Gedachten kan je sturen. Realiseer je, ook weer heel bewust en in hier en nu, dat de angst die je voelt naar alle waarschijnlijkheid op dit moment niet reëel is. Adem rustig en bewust in en uit en probeer te ademen via de techniek van de ademhaling. 

7. Zorg dat je fit bent. Een gezonde levensstijl is belangrijk. Gezond eten en voldoende slaap dragen bij aan een betere conditie, zowel lichamelijk als geestelijk. 

8. Maak een spiekbriefje. Maak een lijstje met allemaal gedachten waar jij blij van wordt. Bekijk dit lijstje als jij je paniekerig en angstig voelt. Neem dit altijd mee, waar je ook naartoe gaat. 

Mocht bovenstaande tips niet helpen, dan is het een goed idee om een keer bij de dokter langs te gaan. Een dokter kan door het uitvoeren van de juiste diagnose, concluderen of die angst symptomen zich bemoeien met het dagelijks bemoeien van de patiënt. Dus als jij je afvraagt of de angst die jij voelt normaal is, moet je zeker een afspraak bij de dokter maken. 

Beginbeeld: Shutterstock
Beelden: Giphy

Liefs, Zofia


Tags:
Laat een comment achter

Je moet ingelogd zijn om een comment achter te laten.

Inloggen OF
Dit recept voor zomerse mango taart wil je zeker proberen!
Nu het zomer is is het extra leuk om te bakken met fruit. Wat dacht je van een lekkere …»
Wat? Je kunt écht een allergie hebben voor sporten!
‘Oké, op de eerste dag van de nieuwe maand begin ik echt met sporten …»
Dit kunnen we verwachten van het derde seizoen You
In 2018 was het eerste seizoen You te zien. In 2019 volgde het tweede seizoen. Tijdens …»
Fietssuppen: dé sporttrend van deze zomer!
Iedereen kent suppen op een supboard inmiddels wel. Het is ontzettend relaxed en …»
Oranje door de zelfbruiner? Deze bruisbal is je redder in no…
Je herkent het wel, je bent zo wit als een spook en wil een beetje extra tan op …»
Bananenbrood met Nutella
Zin om vandaag weer een lekker baksel te maken? Waarom maak je dan niet een bananenbrood …»
Tof: Maak je eigen hond of kat van LEGO!
Ben je ondertussen helemaal klaar met de lockdown en avondklok en heb je Netflix …»
Dé Interieurkleuren trends van 2021
Ga jij binnenkort verhuizen of ben jij van plan om je huis een make-over te geven? …»
Bizarre trend: Period Positive leggings om je menstruatie te…
Baal je ook iedere maand weer als je ongesteld bent? Pfff… Waarom kunnen …»
Dit zijn de leukste modetrends van zomer 2020
De zomer gaat bijna weer van start. Nog niet veel items voor de zomer in je kast …»
Dit wil je: hangstoel voor je huisdieren
Tijdens het heerlijke weer van deze week wil je natuurlijk niets liever dan in de …»
Deze zure matten ijsjes zijn te lekker!
We hebben afgelopen weken al heerlijk kunnen genieten van de zon en we kunnen dan …»
Yummy in your tummy: Chokotoff Cake
Ken je nog die lekkere Chokotoffs van het merk Cote d’Or? Ooooh, wat zijn …»
Zeeman lanceert nieuwe fan zomercollectie
Wie is er nu niet dol op Zeeman? Ze hebben tegenwoordig allerlei leuke spulletjes …»
Redenen om eens een vibrator te proberen
Een vibrator raar? Echt niet! Misschien was het jaren geleden gek om een seksspeeltje …»
Win: chocolade pakket met 11 repen incl. de eitjesrepen
Ze zijn terug! Met Pasen bijna in zicht komen de klassieke paaseitjes …»
Kortingscode

Cookies op Fashionlab.nl

Fashionlab.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Wij gebruiken cookies en verwante technieken voor de volgende doeleinden:

Voor bovenstaande functies is het plaatsen van cookies noodzakelijk. Ook kunnen er via embedded content eventueel cookies van derde partijen op uw computer geplaatst worden.

Lees meer op https://fashionlab.nl//privacy
top