28 januari 2016 12:00 door: Mariska

Oh no, deze 5 fouten maken we na het sporten

Wat doe jij als je klaar bent met fitness in de sportschool of je workouts thuis? Het liefst plof ik zelf neer op de bank met een aflevering van Orange is the new Black en doe ik helemaal niks meer. Maar is dat wel zo goed? Er zijn vijf fouten die je snel kan maken of dingen die we vergeten na het sporten waardoor het resultaat van je workouts toch iets minder is.

Heb je jezelf er eindelijk toe aangezet om te sporten, blijkt het dat sommige dingen na je workout niet zo handig zijn om te doen. Maar als je eenmaal weet wat je kan verbeteren, is het een makkie om ze toe te passen en maximaal resultaat te boeken met je oefeningen. Yeah!

Te veel (ongezond) eten. Dit is fout nummer één. Ik ben hier zelf ook enorm schuldig aan, want hoe lekker is het om iets ongezonds te eten na het sporten? Toch niet doen, want dit is zonde van je harde werk. Wat je wel mag eten? Deskundigen raden een goede combi van koolhydraten en eiwitten aan om de essentiële voedingsstoffen die verloren zijn gegaan tijdens de training aan te vullen. Deze helpen ook weer bij het herstelproces.

Niet stretchen. Voordat je een workout begint, is het aan te raden je spieren op te warmen met stretchoefeningen. Nóg belangrijker is om dit ook na een workout te doen, al ren je het liefst zo snel mogelijk naar de douche. Doe wat rek- en strekoefeningen na je workout en je hebt de volgende dag minder spierpijn en je voorkomt blessures. Het is net zo belangrijk als je andere oefeningen, dus voeg een paar minuten tijd aan je sportplanning toe om een cool down te doen.

Stretching cool down van Jillian Michaels.

Gaan rusten. Ai, dit is de meest confronterende fout. We mogen dus echt niet meer meteen door naar de bank of naar bed, we moeten actief blijven zodat we calorieën blijven verbranden. Blijf in beweging door nog even naar de supermarkt te gaan na je verfrissende douche of ruim je huis op. Train je 's morgens? Ga dan 's middags nog lekker shoppen of een rondje lopen in het park. Work it!

Niets opschrijven. Je gaat meteen weer door met andere dingen na het sporten, maar het is juist goed er even bij stil te staan. Hoe voel je jij na je workout? Het helpt om je gevoelens op te schrijven, zodat dit motiverend werkt voor de volgende keer. Hoe langer je het volhoudt, hoe beter het gaat. Dat zal je ook zien aan de dingen die je opschrijft. Dit kunnen de oefeningen zijn die je hebt gedaan, hoe je je voelde toen je begon, hoe je je tijdens de oefening voelde, etc. Gebruik ook handige sportapps (zoals CalorieTeller en FitNotes) om je voortgang te peilen.

Niets plannen. 'Volgende week doe ik ergens wel weer wat' is een foute instelling. Ga je fanatiek aan je pre-summer body werken? Maak een schema of zet het in je agenda en hou je er strikt aan. Goed is om je trainingen per week te variëren, de ene keer een workout voor je muffin tops en de volgende keer een voor je rug. Zo wordt het minder saai voor jezelf en is het ook beter om af te vallen.

Bron: Weight Loss - About.com
Beeld: Instagram happilygrey

Liefs, Mariska


Tags:
Laat een comment achter

Je moet ingelogd zijn om een comment achter te laten.

Inloggen OF
Scoor deze budget opblaasbare SUP board bij Lidl 
Deze zomer is qua weer natuurlijk fantastisch. Niet te warm, niet te koud en veel …»
Zomerse mango en perzik smoothie 
De zomer is volop bezig en als we de weersverwachtingen mogen geloven is het lekkere …»
Onderzoek: Hond zorgt voor een ijzersterk immuunsysteem
Ben je opgegroeid met honden en heb je op dit moment nog steeds en hond? Dan heb …»
Het geheim om je plakbeha langer te kunnen gebruiken
Bij sommige kledingstukken MOET je gewoon wel een plakbeha dragen, maar na …»
De volgende accessoires beschadigen je haar 
Sta je iedere dag een tijd voor de spiegel om je haar mooi in model te brengen? …»
Met deze app kun je écht zien of een andere haarkleur je go…
Ein-de-lijk! Met deze app kun je echt goed zien of een andere drastische …»
Workout bolle wangen: zo verdwijnen ze!
Heb jij bolle wangen en voel jij je daardoor net een hamstertje die voor …»
De leukste denim items uit de sale van MANGO
Wanneer je op zoek bent naar betaalbare en tegelijkertijd trendy kleding en sieraden …»
Begin het weekend goed met makkelijke nachos
Heb je ook nooit zin om op een vrijdag te koken? Je hebt een heftige week vol met …»
7X standjes die je moet proberen als je niet snel klaarkomt
Heb jij een vriend of een bedpartner en herken je bovenstaande titel wel? Don't …»
Per ongeluk een Instagram foto een like gegeven? Dit is dé …
Je herkent het wel, je scrolt door de Instagram foto’s van je crush, je ex …»
Dit waarom je elke dag een mango zou moeten eten
Wist je dat mango's eeuwenlang als medicijn werden gebruikt? De zoete vrucht …»
10X 'nadelen' van tatoeages
Wanneer je een tatoeage wilt maar toch nog twijfelt is het belangrijk …»
Dit is hét perfecte kapsel als je dun, futloos haar hebt
Heb je heel fijn haar en weet je niet meer wat je ermee aanmoet? Dan past dit …»
Is touwtjespringen de oplossing tegen je buikvet?
Je kent het misschien wel van vroeger: buiten spelen met stoepkrijt, hoelahoepen …»
6 redenen waarom strings eigenlijk hartstikke fijn zijn
Sommige zijn misschien grote voorstanders van deze mini onderbroek, terwijl …»
Kortingscode

Cookies op Fashionlab.nl

Fashionlab.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Wij gebruiken cookies en verwante technieken voor de volgende doeleinden:

Voor bovenstaande functies is het plaatsen van cookies noodzakelijk. Ook kunnen er via embedded content eventueel cookies van derde partijen op uw computer geplaatst worden.

Lees meer op https://fashionlab.nl//privacy
top