28 januari 2016 12:00 door: Mariska

Oh no, deze 5 fouten maken we na het sporten

Wat doe jij als je klaar bent met fitness in de sportschool of je workouts thuis? Het liefst plof ik zelf neer op de bank met een aflevering van Orange is the new Black en doe ik helemaal niks meer. Maar is dat wel zo goed? Er zijn vijf fouten die je snel kan maken of dingen die we vergeten na het sporten waardoor het resultaat van je workouts toch iets minder is.

Heb je jezelf er eindelijk toe aangezet om te sporten, blijkt het dat sommige dingen na je workout niet zo handig zijn om te doen. Maar als je eenmaal weet wat je kan verbeteren, is het een makkie om ze toe te passen en maximaal resultaat te boeken met je oefeningen. Yeah!

Te veel (ongezond) eten. Dit is fout nummer één. Ik ben hier zelf ook enorm schuldig aan, want hoe lekker is het om iets ongezonds te eten na het sporten? Toch niet doen, want dit is zonde van je harde werk. Wat je wel mag eten? Deskundigen raden een goede combi van koolhydraten en eiwitten aan om de essentiële voedingsstoffen die verloren zijn gegaan tijdens de training aan te vullen. Deze helpen ook weer bij het herstelproces.

Niet stretchen. Voordat je een workout begint, is het aan te raden je spieren op te warmen met stretchoefeningen. Nóg belangrijker is om dit ook na een workout te doen, al ren je het liefst zo snel mogelijk naar de douche. Doe wat rek- en strekoefeningen na je workout en je hebt de volgende dag minder spierpijn en je voorkomt blessures. Het is net zo belangrijk als je andere oefeningen, dus voeg een paar minuten tijd aan je sportplanning toe om een cool down te doen.

Stretching cool down van Jillian Michaels.

Gaan rusten. Ai, dit is de meest confronterende fout. We mogen dus echt niet meer meteen door naar de bank of naar bed, we moeten actief blijven zodat we calorieën blijven verbranden. Blijf in beweging door nog even naar de supermarkt te gaan na je verfrissende douche of ruim je huis op. Train je 's morgens? Ga dan 's middags nog lekker shoppen of een rondje lopen in het park. Work it!

Niets opschrijven. Je gaat meteen weer door met andere dingen na het sporten, maar het is juist goed er even bij stil te staan. Hoe voel je jij na je workout? Het helpt om je gevoelens op te schrijven, zodat dit motiverend werkt voor de volgende keer. Hoe langer je het volhoudt, hoe beter het gaat. Dat zal je ook zien aan de dingen die je opschrijft. Dit kunnen de oefeningen zijn die je hebt gedaan, hoe je je voelde toen je begon, hoe je je tijdens de oefening voelde, etc. Gebruik ook handige sportapps (zoals CalorieTeller en FitNotes) om je voortgang te peilen.

Niets plannen. 'Volgende week doe ik ergens wel weer wat' is een foute instelling. Ga je fanatiek aan je pre-summer body werken? Maak een schema of zet het in je agenda en hou je er strikt aan. Goed is om je trainingen per week te variëren, de ene keer een workout voor je muffin tops en de volgende keer een voor je rug. Zo wordt het minder saai voor jezelf en is het ook beter om af te vallen.

Bron: Weight Loss - About.com
Beeld: Instagram happilygrey

Liefs, Mariska


Tags:
Laat een comment achter

Je moet ingelogd zijn om een comment achter te laten.

Inloggen OF
Win: Oolaboo Bronzer set t.w.v. €79,95 voor een sun kissed…
Wil jij een gebruinde huid? Hou jij van een lekker kleurtje op je gezicht en …»
Dit opblaasbare panterbad scoor je NU bij Kruidvat
Wat houden we toch van Patty Brard… Ze presenteert niet alleen als de beste, …»
Zo wordt je zolder een trendy logeerkamer
Vaak een verloren ruimte in je woning, de zolder. Velen gebruiken het als rommelhok …»
Tof! Bij CIRCLE CLOSET kun je designerkleding huren
Heb je vaak feestjes en heb je geen zin om iedere keer weer een nieuwe outfit te …»
Nieuw onderzoek: elk broodje knakworst kost je 35 minuten va…
Eet je het liefst elke dag een broodje knakworst en gaan ze er zeker goed in wanneer …»
Toffe winterjassen voor jou en je partner
Of je nu wil of niet: het koude en regenachtige weer is alweer begonnen! Regen, …»
Knoei je vaak? Dan ben je hartstikke intelligent! 
Kun je spaghetti niet eten zonder onder te zitten? Of wat dacht je van chocolade …»
Te lekker: Zwitsal introduceert Body Mist en Douche Mousse
Wie kent Zwitsal nu niet? De geur van deze producten doet ons allemaal denken aan …»
OMG! Deze vagina kerstballen zijn wel heel bijzonder
De kerstdagen komen er weer aan en ik ik kan je vertellen dat ik niet kan …»
Tof: Maak je eigen hond of kat van LEGO!
Ben je ondertussen helemaal klaar met de lockdown en avondklok en heb je Netflix …»
Dit wil je: hangstoel voor je huisdieren
Tijdens het heerlijke weer van deze week wil je natuurlijk niets liever dan in de …»
Zo maak je verschillende messy buns
De slordige knot, ook wel de messy bun, is onmisbaar voor elke vrouw met langer …»
Wat? Je kunt écht een allergie hebben voor sporten!
‘Oké, op de eerste dag van de nieuwe maand begin ik echt met sporten …»
Dus toch: Vroeg opstaan is slecht voor je! 
Ben je een echt avondmens en lig je iedere nacht niet voor 1 uur op bed? Dan kom …»
Magnum lanceert nieuwe limited edition strandcollectie
Ga je binnenkort op vakantie? Neem dan de Magnum limited edition strandcollectie …»
Warme chocolademelk met Malibu 
Als we de weersvoorspellingen moeten geloven gaat vanaf vanavond het herfstige weer …»
Kortingscode

Cookies op Fashionlab.nl

Fashionlab.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Wij gebruiken cookies en verwante technieken voor de volgende doeleinden:

Voor bovenstaande functies is het plaatsen van cookies noodzakelijk. Ook kunnen er via embedded content eventueel cookies van derde partijen op uw computer geplaatst worden.

Lees meer op https://fashionlab.nl//privacy
top