17 november 2014 08:00 door: Renée

9 simpele tips om sneller in slaap te vallen

Een goede nachtrust is van essentieel belang om overdag lekker productief te zijn op je werk of op school. Het belangrijkste is natuurlijk dat je 's nachts voldoende uren slaapt, maar wat als je niet in slaap kunt komen en het moment dat je wekker af gaat steeds dichterbij komt. Wanneer je regelmatig last hebt van dit soort taferelen, check dan eens de volgende tien tips om sneller in te slapen. 

Als we het op de redactie over slaapgewoontes, tips en trucs hebben wordt mijn naam al snel genoemd. Op gebied van slapen ben ik geen pro, ik heb mijn nachtrust nodig en uitslapen is een droom die letterlijk in duigen valt. Maar toch zoek ik regelmatig het internet af, op zoek naar tips en trucs die helpen om beter te slapen en die we natuurlijk met plezier weer met jullie delen. Eerder deze week kwam ik negen tips tegen die je helpen om makkelijk in slaap te vallen. Halleluja, precies wat ik nodig heb. 

Wanneer je 's nachts regelmatig de klok per seconde hoort tikken, heb je hoe dan ook iets aan de volgende negen tips. Slaap ze! 

1. Vaste bedtijd. Je lichaam heeft regelmaat nodig, dus probeer elke dag rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen. Zo weet je lichaam precies wanneer het er aan toe is. 

2. Vast ritueel voor het slapen. Je kunt je lichaam signalen geven dat het tijd is om te gaan slapen. Een rustgevend ritueel, denk aan tanden poetsen of een boek lezen. 

3. Geen fel licht. Wanneer het donker is gaat je lichaam melatonine aanmaken, een stof die er voor zorgt dat je slaperig wordt. Door de laatste uren voordat je gaat slapen zo min mogelijk gebruik te maken van licht, val je sneller aan slaap. Dus zorg er voor dat je mobiel niet binnen handbereik ligt. 

4. Zo min mogelijk licht in de slaapkamer. Hetzelfde geldt voor het licht in je kamer. Beeldschermen, schakelaars, het licht wat tussen je gordijnen door schijnt en lichtgevende wekkers zorgen ervoor dat je bioritme in de war raakt. Zet uit wat je uit kunt zetten of zorg ervoor dat het niet in je gezicht schijnt.

5. Ontspan door buikademhaling. Ontspannen is een must om slaap te vallen. Je kunt het stimuleren door langzaam met je buik te ademen. Adem door je neus in en uit en leg je handen op je buik waar je buik uitzet wanneer er lucht naar binnen stroomt. 

6. Warm bad. Een bad zorgt voor een relaxed en loom gevoel én zorgt er voor dat je lichaamstemperatuur stijgt. Wanneer je uit bad gaat daalt deze temperatuur en wordt er wederom melatonine aangemaakt. 

7. 's Avonds geen koffie. In koffie zit cafeïne, wat werkt als een soort oppepmiddel. Deze stof kan uren in je bloed blijven zitten waardoor je slecht slaapt. Het beste is om na 14.00 geen koffie meer te drinken. 

8. Sporten. Het kost je lichaam tijd om in slaap te vallen. Door 's avonds te gaan sporten maak je het je lichaam extra moeilijk. Toch kan het je ook moe maken, waardoor je sneller in slaap valt en dieper slaapt. Al met al is het toch beter om 's ochtends of overdag te sporten.  

9. Overdag slapen. Heel erg vermoeid? Doe dan overdag een dutje, of ook wel een korte powernap. Tenzij je 's nachts regelmatig slecht slaapt, want dan wordt het nog lastiger om 's avonds in slaap te vallen. 

Beeld: Pinterest

Liefs, Renée

Tags:
Laat een comment achter

Je moet ingelogd zijn om een comment achter te laten.

Inloggen OF
Cadeautip: Primark kerstpakjes voor je babynichtje of -neefj…
Heb jij een klein neefje of nichtje? En daarmee bedoelen wij een babynichtje of …»
Quiz: In wat voor trouwjurk zal jij trouwen?
Bruidsjurken bestaan er in alle soorten en maten. Zo heb je de klassieke trouwjurk, …»
Met deze app kun je écht zien of een andere haarkleur je go…
Ein-de-lijk! Met deze app kun je echt goed zien of een andere drastische …»
McDonald's komt met kipnuggets kerstversiering
Hou jij van McDonald's? En ga jij dan vooral langs de McDrive voor die …»
HEMA zorgt ervoor dat jij op wintersport kan voor een prikki…
Het is bijna kerstvakantie, dat betekent vrije tijd! En wat is nou leuker om deze …»
30 prachtige feestjurken voor Kerst en Oud & Nieuw
Weet jij nog niet wat je aantrekt tijdens de feestdagen? Maar je weet wel dat dit …»
Laatste kans: Netflix verwijderd morgen deze films en series
Verwijderalarm; vrijdag 14 december worden onderstaande films en …»
Kerstboom versieren dit weekend? Check eerst dit!
Heb jij je boom nog niet staan? Ben jij van plan dit weekend je huis te versieren …»
Dit zijn dé haartrends voor Kerst 2018
Of je nou lang, kort, dik, dun, krullend of stijl haar hebt, met Kerst willen wij …»
Hoe leuk! Krabpaal laptop voor jouw hightech kat
Wie een kat in huis heeft weet dat een krabpaal een echte must is. Niet elke …»
Dit shop je deze maand bij Primark
In dit artikel kun je de nieuwste fashion items vinden die Primark deze maand te …»
De 30 leukste agenda's voor het jaar 2019
We zitten alweer bijna in het jaar 2019. Tijd om een nieuwe agenda aan te schaffen …»
Kortingscode

Cookies op Fashionlab.nl

Fashionlab.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Wij gebruiken cookies en verwante technieken voor de volgende doeleinden:

Voor bovenstaande functies is het plaatsen van cookies noodzakelijk. Ook kunnen er via embedded content eventueel cookies van derde partijen op uw computer geplaatst worden.

Lees meer op https://fashionlab.nl//privacy
top