17 november 2014 07:00 door: Renée

9 simpele tips om sneller in slaap te vallen

Een goede nachtrust is van essentieel belang om overdag lekker productief te zijn op je werk of op school. Het belangrijkste is natuurlijk dat je 's nachts voldoende uren slaapt, maar wat als je niet in slaap kunt komen en het moment dat je wekker af gaat steeds dichterbij komt. Wanneer je regelmatig last hebt van dit soort taferelen, check dan eens de volgende tien tips om sneller in te slapen. 

Als we het op de redactie over slaapgewoontes, tips en trucs hebben wordt mijn naam al snel genoemd. Op gebied van slapen ben ik geen pro, ik heb mijn nachtrust nodig en uitslapen is een droom die letterlijk in duigen valt. Maar toch zoek ik regelmatig het internet af, op zoek naar tips en trucs die helpen om beter te slapen en die we natuurlijk met plezier weer met jullie delen. Eerder deze week kwam ik negen tips tegen die je helpen om makkelijk in slaap te vallen. Halleluja, precies wat ik nodig heb. 

Wanneer je 's nachts regelmatig de klok per seconde hoort tikken, heb je hoe dan ook iets aan de volgende negen tips. Slaap ze! 

1. Vaste bedtijd. Je lichaam heeft regelmaat nodig, dus probeer elke dag rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen. Zo weet je lichaam precies wanneer het er aan toe is. 

2. Vast ritueel voor het slapen. Je kunt je lichaam signalen geven dat het tijd is om te gaan slapen. Een rustgevend ritueel, denk aan tanden poetsen of een boek lezen. 

3. Geen fel licht. Wanneer het donker is gaat je lichaam melatonine aanmaken, een stof die er voor zorgt dat je slaperig wordt. Door de laatste uren voordat je gaat slapen zo min mogelijk gebruik te maken van licht, val je sneller aan slaap. Dus zorg er voor dat je mobiel niet binnen handbereik ligt. 

4. Zo min mogelijk licht in de slaapkamer. Hetzelfde geldt voor het licht in je kamer. Beeldschermen, schakelaars, het licht wat tussen je gordijnen door schijnt en lichtgevende wekkers zorgen ervoor dat je bioritme in de war raakt. Zet uit wat je uit kunt zetten of zorg ervoor dat het niet in je gezicht schijnt.

5. Ontspan door buikademhaling. Ontspannen is een must om slaap te vallen. Je kunt het stimuleren door langzaam met je buik te ademen. Adem door je neus in en uit en leg je handen op je buik waar je buik uitzet wanneer er lucht naar binnen stroomt. 

6. Warm bad. Een bad zorgt voor een relaxed en loom gevoel én zorgt er voor dat je lichaamstemperatuur stijgt. Wanneer je uit bad gaat daalt deze temperatuur en wordt er wederom melatonine aangemaakt. 

7. 's Avonds geen koffie. In koffie zit cafeïne, wat werkt als een soort oppepmiddel. Deze stof kan uren in je bloed blijven zitten waardoor je slecht slaapt. Het beste is om na 14.00 geen koffie meer te drinken. 

8. Sporten. Het kost je lichaam tijd om in slaap te vallen. Door 's avonds te gaan sporten maak je het je lichaam extra moeilijk. Toch kan het je ook moe maken, waardoor je sneller in slaap valt en dieper slaapt. Al met al is het toch beter om 's ochtends of overdag te sporten.  

9. Overdag slapen. Heel erg vermoeid? Doe dan overdag een dutje, of ook wel een korte powernap. Tenzij je 's nachts regelmatig slecht slaapt, want dan wordt het nog lastiger om 's avonds in slaap te vallen. 

Beeld: Pinterest

Liefs, Renée


Tags:
Laat een comment achter

Je moet ingelogd zijn om een comment achter te laten.

Inloggen OF
Dit recept voor zomerse mango taart wil je zeker proberen!
Nu het zomer is is het extra leuk om te bakken met fruit. Wat dacht je van een lekkere …»
Wat? Je kunt écht een allergie hebben voor sporten!
‘Oké, op de eerste dag van de nieuwe maand begin ik echt met sporten …»
Dit kunnen we verwachten van het derde seizoen You
In 2018 was het eerste seizoen You te zien. In 2019 volgde het tweede seizoen. Tijdens …»
Fietssuppen: dé sporttrend van deze zomer!
Iedereen kent suppen op een supboard inmiddels wel. Het is ontzettend relaxed en …»
Dit zijn de leukste modetrends van zomer 2020
De zomer gaat bijna weer van start. Nog niet veel items voor de zomer in je kast …»
Oranje door de zelfbruiner? Deze bruisbal is je redder in no…
Je herkent het wel, je bent zo wit als een spook en wil een beetje extra tan op …»
Redenen om eens een vibrator te proberen
Een vibrator raar? Echt niet! Misschien was het jaren geleden gek om een seksspeeltje …»
Bananenbrood met Nutella
Zin om vandaag weer een lekker baksel te maken? Waarom maak je dan niet een bananenbrood …»
Tof: Maak je eigen hond of kat van LEGO!
Ben je ondertussen helemaal klaar met de lockdown en avondklok en heb je Netflix …»
Dé Interieurkleuren trends van 2021
Ga jij binnenkort verhuizen of ben jij van plan om je huis een make-over te geven? …»
Bizarre trend: Period Positive leggings om je menstruatie te…
Baal je ook iedere maand weer als je ongesteld bent? Pfff… Waarom kunnen …»
Dit wil je: hangstoel voor je huisdieren
Tijdens het heerlijke weer van deze week wil je natuurlijk niets liever dan in de …»
Deze zure matten ijsjes zijn te lekker!
We hebben afgelopen weken al heerlijk kunnen genieten van de zon en we kunnen dan …»
Yummy in your tummy: Chokotoff Cake
Ken je nog die lekkere Chokotoffs van het merk Cote d’Or? Ooooh, wat zijn …»
Zeeman lanceert nieuwe fan zomercollectie
Wie is er nu niet dol op Zeeman? Ze hebben tegenwoordig allerlei leuke spulletjes …»
Win: chocolade pakket met 11 repen incl. de eitjesrepen
Ze zijn terug! Met Pasen bijna in zicht komen de klassieke paaseitjes …»
Kortingscode

Cookies op Fashionlab.nl

Fashionlab.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Wij gebruiken cookies en verwante technieken voor de volgende doeleinden:

Voor bovenstaande functies is het plaatsen van cookies noodzakelijk. Ook kunnen er via embedded content eventueel cookies van derde partijen op uw computer geplaatst worden.

Lees meer op https://fashionlab.nl//privacy
top