Zeuren en klagen jij en je collega’s er wat op los? Van vervelende klanten tot een irritante werkgever? Het is gewoon ook heel fijn om al je werkfrustraties eruit te gooien tegenover je lieve collega’s. Voel je je soms ietwat schuldig als jullie weer eens aan het klagen zijn? Niet meer doen, want uit onderzoek blijkt dat het juist voor een goede werksfeer zorgt! Hieronder leggen we het allemaal uit.
Vanessa Pouthier, wetenschapper aan de universiteit van Melbourne, heeft de werkgewoontes van werknemers in een Amerikaans ziekenhuis onderzocht. Terwijl ze de medewerkers op de werkvloer aan het volgen was merkte ze al snel dat de sfeer na een klaagsessie veranderde. Tijdens het klagen hadden de werknemers het o.a. over het werk, de druk ervan, de patiënten maar ook over hun privésituatie.
Uit het onderzoek van Pouthier bleek dat de klaagsessies heel positief waren voor de sfeer op werk. Niet alleen voor de gehele teams maar ook voor de werknemers apart. Waarom ze zo eensgezind en positief waren? Ze hadden allemaal dezelfde vijanden. Denk hierbij aan de managers, de top van het ziekenhuis en de bedrijfsstructuur.
Tijdens het volgen van de werknemers viel het Pouthier op dat collega’s amper over andere collega’s spraken. Deden ze dat wel dan duurde het maximaal een minuut. Wel hadden ze het vooral over de problemen op het werk.
De conclusie van dit onderzoek is volgens Pouthier dat klagen op de werkvloer hartstikke goed kan zijn. Het werkt onder andere mee aan een onderlinge band tussen de collega’s en dat is wat je wil op werk. Het klagen zorgde niet voor een negatieve sfeer, maar werkte juist stress verminderend. Ze konden duidelijk hun hart luchten bij elkaar.
Beeld: Shutterstock
Liefs, Vera