02 januari 2015 09:00 door: Laurien

Je gaat je echt niet aan deze goede voornemens houden, of wel?

Een goed begin is het halve werk, zo gaat het spreekwoord. Ik heb dit eigenlijk nooit begrepen, want je kunt wel goed beginnen, maar als je iets niet afmaakt, heeft dat goede begin ook weinig zin gehad. Volg je me nog? Anyway, we maken elk jaar weer goede voornemens, maar wie houdt zich er echt aan?

Vooral de cliché goede voornemens zijn lastig vol te houden voor velen. Denk aan stoppen met roken, minder alcohol drinken, minstens 2,5 liter water per dag drinken, (vaker) gaan sporten, op tijd naar bed, afvallen... Staan deze goede voornemens op je lijstje? Lees dan hieronder waarom je je echt niet aan deze voornemens gaat houden.

Stoppen met roken

Wanneer stop je? Op 1 januari? Dat betekent dus dat je tijdens je oud&nieuw feest al had moeten stoppen en ook tijdens de nieuwjaarsborrel had je de sigaretten moeten laten voor wat het was. Dan na dit weekend stoppen? Nope, dat werkt niet zo. Probeer een doel voor jezelf te stellen, bijvoorbeeld: op 1 februari rook ik nog 5 sigaretten per dag, op 1 maart 2 per dag en op 1 april helemaal niets meer. Bijna niemand kan in één keer met een verslaving stoppen, dus probeer het af te bouwen en blijf nieuwe doelen stellen voor jezelf. Trakteer jezelf op iets leuks als je een doel behaald hebt, geef niet meteen op bij een terugval en wees trots op jezelf!

Minder alcohol drinken

Staat minder alcohol drinken op je goede voornemens lijstje? Dan geldt hiervoor dezelfde als de 'stoppen met roken' oplossing: bouw het af. Vertel ook aan de mensen om je heen dat je serieus wilt minderen met het drinken van alcohol, zodat ze je niet in de verleiding brengen tijdens een avondje in de kroeg.

Minstens 2,5 liter water per dag drinken

Tja, deze staat jaarlijks op mijn lijstje en in het begin gaat dit best goed, maar na een paar weken (lees: een korte maand) ben ik al dat water wel weer zat. De oplossing: geef je water smaak met schijfjes citroen, limoen, sinaasappel of appel en wissel af met takjes munt en plakjes komkommer. Kokoswater is net zo gezond als gewoon water en ook ideaal om af te wisselen.

(Vaker) gaan sporten

Wil je dit volhouden? Schrijf dan voor jezelf op hoe vaak je per week wilt gaan sporten en wanneer. Door regelmaat houd je het sporten langer vol. Nog een goede tip is om te kiezen voor een sportschool om de hoek, want niets is vervelender (en demotiverender) dan eerst nog een half uur te moeten reizen voordat je eenmaal aan je work-out kunt beginnen. En ten slotte: ga niet meteen een abonnement aan voor een heel jaar, zou zonde zijn als dat je enige inbreng is aan de sportschool is, toch?

Op tijd naar bed

Regelmaat en genoeg slaap doen je goed, dus probeer dagelijks op een vaste tijd naar bed te gaan. Bepaal voor jezelf hoeveel uur slaap je ongeveer per nacht nodig hebt en reken op die manier uit hoe laat je het beste naar bed kunt gaan. Uit onderzoek blijkt dat je zo'n 90 minuten voordat je wilt gaan slapen geen gebruik moet maken van je telefoon, de televisie of je computer. Zet alle apparaten dus op tijd ook. Ja, ook als je favoriete serie nog niet afgelopen is, morgen weer een dag.

Afvallen

Last but not least, het goede voornemen om af te vallen. Niet doen. Schrap 'm van je lijst, streep 'm door en denk er niet meer aan. Wel op je lijst: een gezondere levensstijl aannemen. Dit is een stuk makkelijker en beter vol te houden. Inderdaad, je valt hier niet direct zichtbaar door af, maar op de langere termijn wel en je zult merken dat je vrolijker bent, je gezonder voelt en weinig tot geen behoefte meer hebt aan slecht eten.

Welk goede (cliché) voornemen heb jij op je lijstje staan voor 2015? Laat het ons weten in de comments en maak daarmee kans op een giftcard om uit te geven bij een (web)shop naar keuze.

Beeld: Pinterest

Liefs, Laurien

Tags:
Laat een comment achter

Je moet ingelogd zijn om een comment achter te laten.

Inloggen OF
Oudste vrouw ter wereld verklapt haar geheim: “Blijf voor …
Wil jij minimaal 100 jaar oud worden? Dan kun je natuurlijk het beste aan personen …»
GAAN! Er bestaat een workshop om te leren hoe je een miljona…
Ben jij altijd liever lui dan moe en heb jij geen zin om fulltime te werken, maar …»
HEBBEN: een pyjama met het hoofd van jouw eigen huisdier ero…
Wil jij vandaag ook niets liever dan de hele dag in jouw bed liggen? Dat snappen …»
Ongezond afvallen: deze 9 dingen moeten we vermijden
Als mensen beginnen met afvallen willen ze zoveel mogelijk kilo's in een korte …»
Handig: Je kunt je binnenkort laten inenten tegen puisten! …
Heb jij altijd al veel last gehad van puisten en ben je dit helemaal zat? Lucky …»
Deze dingen zou je moeten doen voordat je 30 wordt
Halverwege de twintig denk je waarschijnlijk nog dat alles mogelijk is. Want …»
Dit zijn de beste workouts om je onderbuik te trainen
Voor veel vrouwen is hun onderbuik een probleemgebied en dat snappen we maar al …»
Nieuwe trend: Naakt sporten
Dat in 2018 echt alles kan, dat blijkt maar weer… Er is namelijk een nieuwe …»
Hebben: Gin & Tonic thee
Gin & Tonic is natuurlijk het perfecte drankje voor in het weekend. Stiekem …»
Voortaan sta jij makkelijk op met deze shock klok!
Vind jij wakker worden ook altijd zo’n hel? Je ligt heerlijk warm in je nestje, …»
Zwemmen in een bad gevuld met rode wijn: het kan vanaf nu!
Altijd al eens willen baden in een bad vol met rode wijn? Nou, dan hebben we hier …»
Zo kom je van jouw zuigzoen af
Soms loopt een zoenpartij net even iets anders dan je van tevoren verwacht had. …»
Kortingscode

Cookies op Fashionlab.nl

Fashionlab.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Wij gebruiken cookies en verwante technieken voor de volgende doeleinden:

Voor bovenstaande functies is het plaatsen van cookies noodzakelijk. Ook kunnen er via embedded content eventueel cookies van derde partijen op uw computer geplaatst worden.

Lees meer op https://fashionlab.nl//privacy
top