Augmented reality (AR) staat bekend als technologie die de digitale en fysieke werelden samenbrengt. Gebruikers kunnen een interactieve en meeslepende ervaring krijgen. Binnen de mode-industrie heeft AR de potentie om de manier waarop we kleding kopen, ontwerpen en ervaren radicaal te veranderen. Het is goed om te weten hoe dat AR wordt toegepast in de mode-industrie. Er zijn een aantal merken die nu al gebruik maken van AR om klanten te helpen bij hun aankoopbeslissingen. Dit kan middels smartphone-apps, dan kunnen de consumenten kleding virtueel passen, kledingstukken in hun eigen ruimte projecteren of zelfs de pasvorm en stijl van verschillende outfits vergelijken. Hierdoor is de noodzaak om naar de winkel te gaan kleiner.
Een bijzondere en populaire toepassing van AR in de mode is het virtuele pashokje. Maar er is nog veel meer ontwikkeld. Modeontwerpers gebruiken AR ook om hun creaties te visualiseren voordat ze in productie worden genomen. Zij kunnen dan virtuele modellen maken die kledingstukken dragen en dan kunnen ontwerpers hun ontwerpen beter beoordelen en feedback van klanten verzamelen voordat ze de productie starten. Het voordeel is dat het ontwerpproces wordt versneld en het vermindert verspilling.
De fashion industrie heeft de laatste jaren enorme veranderingen ondergaan. Vroeger werden met name de trends bepaald door grote modehuizen en magazines, inmiddels wordt dat bepaald door technologie. Dit komt met name door de opkomst van e-commerce, sociale media en duurzame mode. Dit zorgt er ook voor dat de industrie toegankelijker is en erg divers.
Augmented Reality (AR) heeft een revolutionaire impact op de casino branche. Door AR-technologie kunnen spelers vanuit huis een meeslepende casinobeleving ervaren, met virtuele speeltafels en echte dealers. Deze technologie zorgt voor een hybride omgeving waar fysieke en digitale elementen naadloos samensmelten, en dan wordt de traditionele casinobeleving nog toegankelijker en interactiever. Dit kun je zelf ook ervaren als je denkt aan 777 online roulette, een ervaring die je zelf eerst mee moet maken, voordat je er over mee kunt praten.
Het is leuk om eens na te denken over wat dat AR in de mode staat over tien jaar. Je zou dan een mode-industrie kunnen verwachten die is geoptimaliseerd voor een hyper-gepersonaliseerde winkelervaring. Daarbij moet je ook denken aan de geavanceerde AR-technologieën zodat klanten kledingstukken kunnen passen die echt zijn aangepast aan hun voorkeuren en lichaamstype. Maar in de toekomst zullen ook de sociale media kanalen en AR nog beter op elkaar aansluiten en misschien kunnen klanten dan wel hun virtuele outfits delen op platforms zoals Instagram en TikTok.
Duurzaamheid bevorderen is ook een toekomstbeeld waar nu al hard aan wordt gewerkt. Het zou ervoor kunnen zorgen dat consumenten de mogelijkheid krijgen om virtueel kledingstukken te passen en te visualiseren. Dit zorgt ervoor dat de enorme hoeveelheid retourzendingen verminderd kan worden. Als er sprake is van minder retouren, dan zorgt dat ook voor minder verspilling en een kleinere ecologische voetafdruk.
De kans is ook groot dat er in de toekomst sprake is van een verschuiving naar virtuele mode-evenementen en -shows. Dit wil niet zeggen dat de traditionele modeweken in steden zoals Parijs en Milaan niet meer bestaan, deze blijven er wel. Maar toch zal AR ervoor zorgen dat je de mogelijkheid hebt om deze evenementen toegankelijk te maken voor een wereldwijd publiek. Dit zorgt er dan weer voor dat merken AR-technologie mogen gebruiken om virtuele catwalks te creëren waarbij kijkers de ontwerpen in realtime kunnen bekijken en zelfs interactief kunnen deelnemen. Veel meer mogelijkheden dus en ook erg toegankelijk.
Liefs, Vera
Beeld: Shutterstock