27 december 2017 16:00 door: Vera

Simpele tips om sneller in slaap te komen

Een goede nachtrust is zo ontzettend belangrijk. Zonder genoeg uurtjes slaap kun je gewoon niet goed functioneren. Wat als je niet in slaap kunt komen en daardoor steeds minder jouw rust kunt pakken? Heb jij regelmatig last van zulke slapeloze nachten, kun je het beste deze tips hieronder checken. Hopelijk slaap je dan snel weer als een roosje.

Wanneer je 's nachts regelmatig de klok per seconde hoort tikken, heb je hoe dan ook iets aan de volgende tips. Slaap ze! 

1. Vaste bedtijd. Je lichaam heeft regelmaat nodig, dus probeer elke dag rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen. Zo weet je lichaam precies wanneer het eraan toe is. 

2. Vast ritueel voor het slapen. Je kunt je lichaam signalen geven dat het tijd is om te gaan slapen. Een rustgevend ritueel, denk aan tanden poetsen of een boek lezen. 

3. Geen fel licht. Wanneer het donker is gaat je lichaam melatonine aanmaken, een stof die ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Door de laatste uren voordat je gaat slapen zo min mogelijk gebruik te maken van licht, val je sneller aan slaap. Dus zorg ervoor dat je mobiel niet binnen handbereik ligt. 

4. Zo min mogelijk licht in de slaapkamer. Hetzelfde geldt voor het licht in je kamer. Beeldschermen, schakelaars, het licht wat tussen je gordijnen door schijnt en lichtgevende wekkers zorgen ervoor dat je bioritme in de war raakt. Zet uit wat je uit kunt zetten of zorg ervoor dat het niet in je gezicht schijnt.

5. Ontspan door buikademhaling. Ontspannen is een must om slaap te vallen. Je kunt het stimuleren door langzaam met je buik te ademen. Adem door je neus in en uit en leg je handen op je buik waar je buik uitzet wanneer er lucht naar binnen stroomt. 

6. Warm bad. Een bad zorgt voor een relaxed en loom gevoel én zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur stijgt. Wanneer je uit bad gaat daalt deze temperatuur en wordt er wederom melatonine aangemaakt. 

7. 's Avonds geen koffie. In koffie zit cafeïne, wat werkt als een soort oppepmiddel. Deze stof kan uren in je bloed blijven zitten waardoor je slecht slaapt. Het beste is om na 14.00 geen koffie meer te drinken. 

8. Sporten. Het kost je lichaam tijd om in slaap te vallen. Door 's avonds te gaan sporten maak je het je lichaam extra moeilijk. Toch kan het je ook moe maken, waardoor je sneller in slaap valt en dieper slaapt. Al met al is het toch beter om 's ochtends of overdag te sporten.  

9. Overdag slapen. Heel erg vermoeid? Doe dan overdag een dutje, of ook wel een korte powernap. Tenzij je 's nachts regelmatig slecht slaapt, want dan wordt het nog lastiger om 's avonds in slaap te vallen.

Beeld: Shutterstock

Liefs, Vera


Tags:
Laat een comment achter

Je moet ingelogd zijn om een comment achter te laten.

Inloggen OF
Zara Home lanceert toffe collectie voor honden
Heb je een hond én ben je ook nog eens gek op interieur? Ha, lucky you! Zara …»
Nieuwe trend: donkere kringen onder je ogen
Altijd last van die eeuwige donkere kringen rondom je ogen? No worries, het is op …»
Het recept voor Oma's boterkoek
Het is heerlijk om in de winter lekker te bakken. Zeker wanneer het weer eens regent …»
Met deze app kun je écht zien of een andere haarkleur je go…
Ein-de-lijk! Met deze app kun je echt goed zien of een andere drastische …»
Wat is de perfecte drol? En zo krijg je 'm!
Ja, praten over poep is altijd nog een beetje een taboe. Maar waarop? Elke drol …»
Deze gadget wil je hebben: een draagbare sauna
Helaas zijn alle sauna’s op dit moment gesloten en het ziet er niet naar uit …»
Hilarisch: Deze McDonald’s paal voor in je woonkamer wil j…
Ben je een echte McDonald’s liefhebber en mis je het hele McDonald’s …»
Recept: Gezonde pindakaas-brownies bonbons
2021 is van start gegaan! Wil je dit jaar gezond starten, maar wil je af en toe …»
Op deze manier kun je je telefoon het beste beschermen
Je kijkt er Netflix op, je gebruikt hem als navigatie, je houdt er contact mee met …»
Geen bad? Dan heb je echt een bath bucket nodig in jouw leve…
Na een lange dag werken is er niets lekkerder dan even te ontspannen in bad. Met …»
Kruidvat verkoopt Unicorn kruidnoten
Regendruppels die langs de ramen naar beneden glijden, de wind die langzaam de bladeren …»
Dit zijn de leukste modetrends van zomer 2020
De zomer gaat bijna weer van start. Nog niet veel items voor de zomer in je kast …»
Dit zijn de pareltjes per prijscategorie uit de H&M sale
Ben je op zoek naar betaalbare en tegelijkertijd trendy kleding, sieraden, beautyproducten …»
H&M musthaves voor de herfst onder de €20
Elk seizoen weer heeft H&M de leukste mode voor je klaarstaan. Of je nu op zoek …»
Waarom wandelen zo gezond is voor je
Het nieuwe jaar is weer van start gegaan. Wil je graag wat meer bewegen in het nieuwe …»
Zalando verkoopt vanaf nu ook tweedehands kleding
Wie kent webwinkel Zalando nou niet? Ze bieden allerlei mooie kleding, schoenen …»
Kortingscode

Cookies op Fashionlab.nl

Fashionlab.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Wij gebruiken cookies en verwante technieken voor de volgende doeleinden:

Voor bovenstaande functies is het plaatsen van cookies noodzakelijk. Ook kunnen er via embedded content eventueel cookies van derde partijen op uw computer geplaatst worden.

Lees meer op https://fashionlab.nl//privacy
top