Home / Beauty / Health /
Zo kun je makkelijk gewicht verliezen per lichaamstype

Zo kun je makkelijk gewicht verliezen per lichaamstype

Vera - 17-02-2020
Zo kun je makkelijk gewicht verliezen per lichaamstype

Sta je zowat iedere dag in de sportschool en probeer je zo gezond mogelijk te eten maar zie je nog steeds geen tot weinig resultaat? Dan kan het weleens zijn dat jouw lichaam ander soort eten en andere oefeningen nodig heeft om af te kunnen vallen. Ieder lichaamstype heeft namelijk andere behoeftes wanneer het aankomt op het verliezen van gewicht. Benieuwd naar wat jouw lichaamstype is? Check het hieronder.

Voor niet iedereen zal altijd hetzelfde eetpatroon of dezelfde workouts werken wanneer je gewicht wil verliezen. De een is net wat anders gebouwd dan de ander waardoor jouw lichaam weer andere behoeftes heeft dan het lichaam van iemand anders. Er zijn dan ook drie verschillende lichaamstypes. Benieuwd welk type het beste matched bij jouw lichaam? Lees dan snel verder.

1. ECTOMORF

Als ectomorf ben je iemand die vrij lang en smal is. Voor jou is het vooral moeilijk om spiermassa op te bouwen, wat je te danken hebt aan een snel stofwisseling. Jij kan dus met gemak eten wat je wil zonder daar echt van aan te komen. Tijdens het sporten is het voor jou dus beter om je vooral te richten op krachttraining en minder op cardio.

Wat betreft eten kan je je het beste focussen op goede koolhydraten, goede vetten en een eiwitinname van 25 tot 30 gram per maaltijd. 

2. MESOMORF

Als mesomorf kan je in tegenstelling tot een ectomorf wel gemakkelijk spiermassa opbouwen. Voor jou is het echter wel makkelijker om aan te komen, maar val je ook weer snel af. Je hebt een wat langer torso met wat kortere ledematen. Daarnaast ben je sterk en atletisch gebouwd waardoor je erg goed bent in sporten die vragen om kracht en snelheid. Cardio, HIIT en krachttraining, aangevuld met pilates en yoga, passen dan ook het beste bij jou.

Voor gezond eten kan jij je beter focussen op goede vetten en minder op koolhydraten en eiwitten.

3. ENDOMORF

Als endomorf heb je vaak een meer curvy en voller figuur en slaat je lichaam gemakkelijker vet op. Ondanks dat jouw lichaam nou eenmaal sneller vet opslaat, wil dit niet zeggen dat je hier niks tegen kan doen. Ook al is het voor jouw lichaamstype wat moeilijker om af te vallen, door regelmatig te bewegen en het juiste voedsel te eten krijg ook jij je stofwisseling goed op gang. De workouts die voor jou het beste werken zijn HIIT, CrossFit, krachttraining en cardio. 

Met betrekking tot gezond eten kan je het beste focussen op goede vetten en eiwitten. Koolhydraten kan je het beste minderen.

Beeld: Shutterstock

Liefs, Vera

Like / deel dit artikel:

Nieuwste artikelen

Fashion / Shopping
placeholder image
Online kleding verkopen? Zo ben je succesvol!
29-05-2024 | Vera | 33 views | 0 likes
Beauty / Nieuws
placeholder image
Handige tip: dít skincare product is het geheim te...
28-05-2024 | Vera | 111 views | 0 likes
Kleding
placeholder image
Deze H&M bikini's van de zomercollectie 2024 moet...
27-05-2024 | Vera | 26 views | 2 likes