12 mei 2015 09:00 door: Renée

9X tips om (examen)stress te verminderen

Zijn je examens begonnen? Heb je het zo druk op het werk dat je door de bomen het bos even niet meer ziet of is je to do list gewoon veel te lang? Dan is het oh zo belangrijk om even ontspannen en er voor te zorgen dat je niet de hele dag loopt te stressen. Wij verzamelden daarom 9 simpele tips en trucs om stress te verminderen, succes! 

De examens en tentamenweken zijn in volle gang en dat betekent dat velen van ons behoorlijk diep in de shit zitten. Want oh wat loop je te stressen, je toekomst hangt er tenslotte vanaf. Vergeet niet om tussendoor even te ontspannen en je je lichaam rust geeft. Dit is niet alleen superfijn, maar je zult er ook heel veel profijt van hebben. Check de volgende tips en trucs en verminder die stress

9X manieren om stress periodes tegen te gaan

1. Beweeg. Wanneer je hoofd vol zit is het goed om te bewegen. Als reactie op stress produceert je lichaam het hormoon adrenaline en door te sporten breek je dit op een praktische manier weer af. Ook maak je je hoofd leeg, worden er gelukkigmakende stofjes aangemaakt in je hersenen en je voelt je ontspannen. 

2. Schrijf. Het klinkt misschien stom, maar door je gedachten op papier te zetten schrijf je je hoofd even leeg. Zo krijg je de controle weer over je gedachten, kun je prioriteiten stellen en kun je er binnen no time weer tegenaan. 

3. Wees consequent. Wanneer je van alles wilt doen raak je gestrest, vooral ondernemende personen herkennen dit vast. Zorg er daarom voor dat je jezelf niet te veel op de hals haalt, spreek met jezelf af dat je vanavond nog 1 hoofdstuk doorleest of 1 taak afrondt en ook niet meer. 

4. Vitaminen. Een gestrest lichaam verbruikt veel vitaminen en mineralen, vul ze daarom goed aan. Let op de inname van onder andere vitamine C, magnesium, calcium en vitamine B. Neem daarvoor veel verse groenten, ongebrande noten, zaden, volkoren producten en natuurlijk vers fruit. 

5. Vermijd suiker en ongezond eten. Wanneer je gestrest bent, is je lichaam uit balans en daardoor ook hormonen die er voor zorgen dat je extra veel zin krijgt in zoetigheid en ongezonde snacks. Probeer dit te weerstaan, ga voor gezond eten en breng je lichaam weer in balans. Blijf daarnaast ook af van cafeïne, dit stimuleert namelijk de stresshormoon cortisol. 

6. Mediteer. Het is misschien niet zo voor de hand liggend maar je kunt mediteren als medicatie tegen stress gebruiken. Het zal je tot rust brengen. Begin daarbij met de ademhaling, word er bewust van en haal rustig en diep adem via je buik als je merkt dat je gestrest bent. Vervolgens ga je in een rustige omgeving zitten of liggen en probeer je tien minuten je focus te leggen op je ademhaling. Hierdoor verlaag je je hartslag, verminder je de aanmaak van stresshormonen, verlaag je je bloeddruk en wordt je geest weer helderder. 

7. Kalmerende kruiden. Ook Moeder Natuur kan je een handje helpen en wel met kalmerende kruiden. Kruiden helpen je tot rust te komen en zullen de aanmaak van stresshormonen verminderen. Drink bijvoorbeeld kamille-, kruiden-, of sint-jans kruid thee. Verder zijn er ook tabletten (verkrijgbaar bij de drogist) met kruidenextracten die je kunt innemen als extra boost voor bijvoorbeeld je examen. 

8. Bananen. Zorg ervoor dat je altijd een banaan bij je hebt. Wanneer je gestrest bent stijgt het metabolismeniveau en vermindert het potassiumgehalte (een mineraal dat de hartslag normaal laat lopen). Een banaan zorgt er voor dat dit weer verlaagt wordt en je je dus minder gestrest voelt. Ook zorgt het ervoor dat je maag niet zo knort. 

8. Last but not least: Lach. Een van de beste manieren om te ontspannen is door te lachen. Lach met vriendinnen, je ouders of om geniale YouTube filmpjes. Zit je even diep in de stress? Las dan even een pauze in en start laughing

Beeld: Pinterest

Liefs, Renée

Tags:
Laat een comment achter

Je moet ingelogd zijn om een comment achter te laten.

Inloggen OF
Zo maak jij deze belachelijk lekkere Kinder Bueno milkshake
Je kent het wel, je staat bij de kassa en je oog valt op een Kinder Bueno naast …»
Fun: Pillow yourself
Nieuwe decoratie in huis nodig? Of nog geen origineel verjaardagscadeau voor je …»
Nu in Nederland: Magisch recept uit de USA voor witte tanden…
Jouw stralende witte lach is verdwenen. Jij voelt je minder aantrekkelijk en …»
Chef aan huis
Geen boodschappen, geen gezwoeg boven dampende pannen en geen afwas. Chefplaza neemt …»
Je gezondheid een boost geven? Plan een saunadag!
Ben je de laatste tijd een beetje vermoeid en ben je toe aan wat ontspanning? Waarom …»
Makkelijkste DIY avocado masker ooit!
We horen jullie denken: jullie gaan toch niet onze geliefde avocado’s op iets …»
8 dingen die je herkent als je een avondmens bent
Ga je nooit op tijd naar bed omdat je ‘s avonds op je best bent? …»
Met deze app kun je écht zien of een andere haarkleur je go…
Ein-de-lijk! Met deze app kun je echt goed zien of een andere drastische …»
Ondersteboven van ondergoed
FUN: Een echte sushi-liefhebber wil dit hebben!
Houd jij van sushi of heb je een vriend(in) die dol is op dit gerecht? …»
Havermout cappuccino: jouw nieuwe dagelijkse ontbijt!
Ben jij ook zo dol op een kom havermout en heb jij daar dan ook nog graag een grote …»
Dubbeldaten is goed voor je relatie
Een relatie hebben kan superfijn en leuk zijn, zeker als je the right one aan de …»
Kortingscode

Cookies op Fashionlab.nl

Fashionlab.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Wij gebruiken cookies en verwante technieken voor de volgende doeleinden:

Voor bovenstaande functies is het plaatsen van cookies noodzakelijk. Ook kunnen er via embedded content eventueel cookies van derde partijen op uw computer geplaatst worden.

Lees meer op https://fashionlab.nl//privacy
top