22 oktober 2015 10:30 door: Renée

8 redenen om planking toe te voegen aan je dagelijkse workout

Planking is helemaal hot and happening én behoorlijk zwaar en vermoeiend, maar dat terzijde. Met planking kun je veel meer bereiken dan een mooie six-pack, het heeft namelijk heel veel (gezondheids)voordelen waar jij waarschijnlijk niets vanaf weet. Wist je bijvoorbeeld dat door elke dag 5 tot 10 minuten te 'planken', je je stofwisseling voor de hele dag extra hard laat werken? Check de volgende 8 redenen om te gaan planken and start sweating! 

Planking, planking, planking. Massaal zijn we met z'n allen aan het planken en zo gek is dat niet. Planking is supergoed voor je gezondheid, je mentale gezondheid en je houding. Laat de volgende 8 redenen je overhalen om te gaan 'planken'. Succes! 

1. Blessures. Doordat je voor een groot gedeelte je buikspieren traint, verminder je de kans op blessures. Deze spiergroep zit namelijk niet aan het bot vast waardoor het ondersteuning geeft aan de gehele rug en wervelkolom. Heb je vaak last van je lies of knieën? Dan is planking vanaf nu je favoriete workout. Dit omdat je rug en buik de 'klappen' zullen opvangen in plaats van je lies, heupen of knieën.

2. Loophouding. Het belangrijkste voor een goede en efficiënte loophouding is rechtop hardlopen. Door plank-oefeningen te doen werk je aan deze rechte en stabiele houding. Doordat je core sterker wordt, ga je namelijk vanzelf en makkelijker rechter staan en lopen. 


3. Flexibiliteit. Met planking zet je bijna al je spieren aan het werk. Denk aan je rug en buik, je schouders, schouderbladen en sleutelbeen, maar ook je hamstrings, voeten en tenen. Dit alles zal er voor zorgen dat je flexibeler zal worden, handig! 

4. Balans. Wederom zijn sterke buikspieren erg belangrijk om je lichaam in balans te houden. Kun je moeilijk op één been blijven staan? Dan is het een must om je buikspieren beter te gaan trainen. Ben je beter in balans, dan kun je bijvoorbeeld ook beter hardlopen. 

5. Afvallen. Met planking daag je je hele lichaam uit. Wanneer je het elke dag doet zul je meer calorieën verbranden dan met traditionele buikspieroefeningen zoals crunches of sit-ups. Vooral als je de hele dag achter de computer zit is deze workout perfect. Dit omdat het je stofwisseling versnelt en de hele dag actief blijft (ja, ook wanneer je slaapt). 


6. Prestaties. Doordat je spieren sterker zijn en je loophouding verbetert gaan je prestaties op welk gebied dan ook vooruit. Je zult beter kunnen hardlopen, zwaardere gewichten kunnen heffen, beter springen en meer kracht krijgen in je billen en benen. 

7. Kort maar krachtig. Met planking creëer je krachtige buikspieren waar je niet uren voor hoeft te trainen. Ruil die crunches dus in voor een paar minuten planking per dag. 

8. Gezondheid. Planking heeft een bijzondere invloed op de zenuwen, waardoor ze je mood in no time kunnen verbeteren. Planking kalmeert daarnaast ook de hersenen en kan symptomen van angst, stress en depressie 'behandelen'. 


Beginbeeld: Pinterest
YouTube: @XHITDaily

Liefs, Renée

Tags:
Laat een comment achter

Je moet ingelogd zijn om een comment achter te laten.

Inloggen OF
Kerstmuziek luisteren blijkt slecht voor je gezondheid
Was jij stiekem in augustus alweer bezig met jouw playlist speciaal voor kerst en …»
HA! Wokkelnagels zijn nu een dingetje
Vroeger mochten we in het weekend altijd een bakje met chips. Waren Wokkels toen …»
STOP! Er zijn matchende pyjama’s voor jou en je hond die j…
Is jouw trouwe viervoeter ook je beste vriend? Dan hebben we hier iets heel erg …»
Altijd een dingetje: poepen op het werk
Poepen is altijd nog een beetje een taboe. Niet alleen bij je nieuwe lover, maar …»
Het beste cadeau voor je hipstervriend: baardsieraden
Heeft jouw lover toevallig een baard en heb je totaal geen idee wat je hem moet …»
Huh? Je kunt aankomen door nagellak
Elke week lakken wij met veel plezier onze nagels op kantoor. Want hallo, je nagels …»
Dingen die je denkt als je door IKEA loopt
Zondag naar IKEA. Heel leuk, maar ook heel druk. Wanneer je buiten staat heb je …»
De uitkomst voor als je geen zin hebt om te scheren: de glit…
Heb jij in de winter ook nooit zin om jouw oksels te scheren? Dat snappen we. Het …»
Een ananas als kerstboom: weer eens wat anders!
Wil jij dit jaar een kerstboom, maar wil jij eens wat anders dan anders en heb jij …»
Hoogtevrees? Dan moet je deze attractie maar even overslaan
Kun jij al huilen als jij drie treden hoog op een trap staat en naar beneden kijkt? …»
Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom vrouwen een rel…
Een relatie kan superleuk zijn, maar er zit natuurlijk altijd een keerzijde aan. …»
DIY: Maak deze warme deken gemakkelijk zelf
De meeste vrouwen worden enorm blij van woonaccessoires. Hier en daar een leuke …»

Cookies op Fashionlab.nl

Fashionlab.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Wij gebruiken cookies en verwante technieken voor de volgende doeleinden:

Voor bovenstaande functies is het plaatsen van cookies noodzakelijk. Ook kunnen er via embedded content eventueel cookies van derde partijen op uw computer geplaatst worden.

Lees meer op https://fashionlab.nl//privacy
top