29 oktober 2014 07:00 door: Renée

8 slechte slaapgewoontes om nu te verbreken

Je probeert een gezonde levensstijl te creëren vol gezonde snacks en genoeg sportactiviteiten, maar wanneer je niet goed genoeg slaapt heeft die levensstijl weinig toegevoegde waarde aan je lichaam. Genoeg en goed slapen is erg belangrijk voor je. Om er voor te zorgen dat je dit beter af gaat hebben wij een aantal slechte gewoontes gevonden die je nu moet verbreken.  

Oké, oké slapen is goed voor ons. Maar wat zorgt er voor dat we minder goed slapen en soms zelfs te weinig? Check de volgende acht slechte slaapgewoontes, wie weet zit jouw probleem er wel tussen.

1. Slaap apps
Je kent ze wel, die apps die je vertellen wat de beste tijd is om wakker te worden en je vervolgens dus ook wakker maken. Ze vertellen je hoe je hebt geslapen, maar negen van de tien keer hebben ze het fout. We blijven zeggen dat een volwassenen zo'n 7 tot 9 uur slaap nodig heeft en in de winter soms wel meer. Alleen dan word je fris wakker en kun je actief je dag beginnen. Verwijder de apps, ze zijn niet echt en daarnaast is het erg slecht om een mobiel onder je kussen te leggen. 

2. Slapen op je buik
Op je buik slapen met je gezicht naar beneden kan vervelende gevolgen hebben. Je kunt niet ademen en dus draai je je hoofd naar de zijkant om lucht te krijgen. Hierdoor draai je je wervelkolom en dit kan nek- en rugpijn veroorzaken. Om je wervelkolom recht te maken buig je je knie en je elleboog aan dezelfde kant waar je je hoofd heen draait en leg je een kussen onder je oksel en heup. Of leg een kussen onder je buik om de druk van je rug af te nemen. 

3. Kussens
De meeste van ons gebruiken alleen een kussen voor het hoofd. Maar wanneer je op je rug slaapt kun je ook een kussen onder je knieën leggen om de druk op je onderrug te verlagen. Slaap je op je zij? Gebruik dan ook een kussen onder je arm om je arm te ondersteunen en een kussen tussen je benen voor je wervelkolom. 

4. Drank
Een glaasje alcohol voordat je gaat slapen zorgt er misschien voor dat je sneller in slaap valt, maar het zal je ook midden in de nacht sneller wakker maken. Hoe meer je drinkt voor dat je gaat slapen, hoe slechter je slaapt. Van plan om wat drankjes te nuttigen? Begin dan vroeg en verminder gedurende de avond je alcoholgebruik. 

5. Bedtijd
Jep, een vaste bedtijd is een yay! Wanneer je op maandag om 21.00 uur gaat slapen en de volgende dag weer tot diep in de nacht een Netflix marathon houdt, kan je lichaam nooit wennen aan een vast ritme. Wanneer je een vaste bedtijd hebt, weet je lichaam wanneer het tijd is om te slapen en om op te staan, wat opstaan makkelijker maakt. 

6. Weekend 
Hele week slecht en weinig geslapen? In het weekend valt deze schade niet te herstellen. Helaas denken velen nog in het weekend de slaap in te kunnen halen maar nee. Onderzoek wijst uit dat wanneer je te weinig slaapt, dit hersenschade kan veroorzaken en dat haal je niet terug met een zaterdag bijslapen.

7. Midnight snack
Ga je vaak met een volle maag slapen? Dan kan dit brandend maagzuur en een slechte spijsvertering veroorzaken. Houd je midnight snack licht en vermijd vet, gefrituurd of pittig eten. 

8. Zacht kussen
Een zacht kussen is perfect voor kussensgevechten, maar niet zo goed voor je lichaam. Het perfecte kussen houdt je lichaam recht terwijl je slaapt. Je kussen hoort je hoofd een paar centimeter op te tillen zodat je schouders ietwat naar voren ronden. Slaap je op je zij? Dan mag je kussen nog iets dikker zijn omdat er meer ruimte is om op te vullen tussen de zijkant van je hoofd en het matras. Een zacht kussen zorgt er niet voor dat je lichaam constant in de juiste positie ligt. 

Beeld: Pinterest

Liefs, Renée


Tags:
Laat een comment achter

Je moet ingelogd zijn om een comment achter te laten.

Inloggen OF
Recept: Vanaf nu maak je roze koeken gemakkelijk zelf!
Roze koeken zijn verrukkelijk. Weetje nog vroeger op de middelbare school? Dat je …»
Dankzij deze snoepjes heb je nooit meer last van een knofloo…
Je bent dol op knoflook, nou ja dol… Je kunt gewoon echt niet zonder knoflook. …»
Met deze app kun je écht zien of een andere haarkleur je go…
Ein-de-lijk! Met deze app kun je echt goed zien of een andere drastische …»
Proost! Uit onderzoek blijkt dat alcohol je vriendschap hech…
Heb jij heel wat goede vriendschappen met mensen waar jij ook regelmatig mee drinkt? …»
De leukste sneakers voor de herfst
We krijgen maar niet genoeg van sneakers. Het nieuwe herfstseizoen is gelukkig weer …»
Dit zijn de pareltjes per prijscategorie uit de H&M sale
Ben je op zoek naar betaalbare en tegelijkertijd trendy kleding, sieraden, beautyproducten …»
In deze 'Oodie' wil je voortaan de zondag doorbrengen
Heb je het nog steeds koud wanneer je in je huispak door het huis loopt en pak je …»
Zo weet je wanneer jouw beautyblender aan vervanging toe is
Gebruik je ook altijd een beautyblender om je make-up goed op je gezicht aan te …»
Dit zijn de leukste modetrends van zomer 2020
De zomer gaat bijna weer van start. Nog niet veel items voor de zomer in je kast …»
Deze zonnebrillen van MANGO wil jij deze zomer zéker op jou…
Over een paar dagen is het weer zover: de zomer gaat weer van start. Yes! Eindelijk …»
Lidl heeft fanwear uitgebracht en je kunt het nu scoren! 
Kunnen we je wel een fan noemen van supermarkt Lidl? Lucky you! Ze hebben nu iets …»
KFC komt met lipstick die naar kip smaakt
Sta jij elk weekend weer in de rij bij KFC en eet je zo dat je het liefst de hele …»
Deze frisse lemon bars wil je zeker eens maken
Zin om vandaag weer eens wat lekkers te bakken? We hebben hier weer een heerlijk …»
Op dit tijdstip kun je het beste een powernap doen 
Een dutje doen is heerlijk, geef maar toe. Het liefst doe je elke dag een kleine …»
Recept: banaan-chocolade-pindakaas bites
Chocolade is onze beste vriend maar tegelijkertijd ook onze ergste vijand. De ene keer …»
YES: IJs als ontbijt maakt je gelukkiger én slimmer
Eet je, zeker in de zomer, het liefst elke dag meerdere ijsjes? Vanaf nu hoef je …»
Kortingscode

Cookies op Fashionlab.nl

Fashionlab.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Wij gebruiken cookies en verwante technieken voor de volgende doeleinden:

Voor bovenstaande functies is het plaatsen van cookies noodzakelijk. Ook kunnen er via embedded content eventueel cookies van derde partijen op uw computer geplaatst worden.

Lees meer op https://fashionlab.nl//privacy
top