05 april 2015 13:00 door: Laurien

5X eten en drinken dat je beter kunt vermijden voordat je gaat slapen

Met onze drukke schema's die bestaan uit opleiding, werk of beide, je relatie, vrienden en vriendinnen, sporten, familie, etentje hier, etentje daar en wat tijd voor jezelf, schiet de aanbevolen zeven tot acht uur slaap per nacht er nog wel eens bij in. Dit is niet erg, als je de uren die je slaapt ook écht slaapt. Heb je het idee dat je niet uitgerust wakker wordt in de ochtend? Dan ligt het misschien aan je eetgewoonten...

Als je een regelmatig slaapritme hebt, even los van of je nu wel of niet aan je acht uur slaap per nacht komt, dan zou je toch best uitgerust moeten zijn in de ochtend. Is dit niet het geval? Misschien moet je deze etens- en drinkwaren dan eens overslaan voordat je gaat slapen, want ze hebben een negatief effect op je nachtrust.

1. Fruit en sap. Niet al het fruit laat je 's nachts schaapjes tellen, maar vruchten als watermeloen en banaan en sap waar veel suikers in zitten bevorderen je nachtrust in ieder geval niet. Dit komt omdat je lichaam er veel werk aan heeft om deze suikers te verwerken en daardoor val je moeilijk in slaap.

2. Thee. Wait, what? Word je niet juist slaperig van thee? Dat klopt, van sommige soorten thee, denk aan kruidenthee zoals pepermunt, gember en kamille, val je juist in slaap. Zwarte theesoorten (earl grey, chai) en sommige groene theetjes daarentegen bevatten genoeg cafeïne om je uit je slaap te houden.

3. Fastfood. Dat fastfood niet goed is voor je, of het nu gaat om je taille of je hart, weten we. Maar vetrijke maaltijden schrikken ook je slaap af, omdat ze voor een heel langzaam verteringsproces zorgen en dat zorgt weer voor een ongemakkelijk en vol gevoel. Niet meer snacken na het stappen dus, of je moet alcohol hebben gedronken: dan val je toch al niet in slaap. (Zie punt 5.)

4. Een toetje. Nou ja, je kunt best een toetje direct na het avondeten nemen, zolang je twee tot drie uur voordat je gaat slapen maar stopt met het eten van zoetigheid. Koekjes, snoepjes, ijs en gebak kunnen je slaap namelijk verstoren, omdat je lichaam denkt dat het actief moet worden bij het binnenkrijgen van suikers. Je bloedspiegel stijgt en dat stimuleert je lichaam om actiever te worden. Uit de snoeppot blijven dus.

5. Alcohol. Een avondje flink drinken kan er dan wel voor zorgen dat je direct in slaap valt zodra je bed in zicht is, maar helaas val je niet in een diepe slaapt. Je zal vaak (onbewust) wakker worden, want alcohol zorgt ervoor dat je niet in je diepe slaap valt. Hierdoor word je uiteindelijk niet uitgerust wakker, stop daarom ten minste twee uur voordat je gaat slapen met het drinken van alcohol.

Bron: Bustle
Beginbeeld: Pinterest
Beeld: Tumblr

Liefs, Laurien

Tags:
Laat een comment achter

Je moet ingelogd zijn om een comment achter te laten.

Inloggen OF
Zo maak jij deze belachelijk lekkere Kinder Bueno milkshake
Je kent het wel, je staat bij de kassa en je oog valt op een Kinder Bueno naast …»
Nu in Nederland: Magisch recept uit de USA voor witte tanden…
Jouw stralende witte lach is verdwenen. Jij voelt je minder aantrekkelijk en …»
Met deze app kun je écht zien of een andere haarkleur je go…
Ein-de-lijk! Met deze app kun je echt goed zien of een andere drastische …»
Je gezondheid een boost geven? Plan een saunadag!
Ben je de laatste tijd een beetje vermoeid en ben je toe aan wat ontspanning? Waarom …»
Ondersteboven van ondergoed
Side tattoos: 17X de mooiste tattoos voor op je zij
Een side tattoo, ook wel een tattoo op je rib of zij, is ontzettend populair en oh zo …»
Zien: de Victoria's Secret Swim Special trailer zónder Dout…
Op donderdag 26 februari is het zover. Dan is de Victoria's Secret Swim Special, …»
Waarom single zijn zo fantastisch is
All the single ladies, all the single ladies. Now put your hands up! Queen B …»
Streetstyle: Camel coat
De musthave van dit seizoen is de camel coat. We zagen ‘em hier en daar al regelmatig …»
De best bekeken BBC serie van dit moment komt naar Netflix
Lichtelijk verslaafd aan Netflix? Dan heb je vast het merendeel van de films …»
Zo kom je van die irritante rode scheerbultjes af!
Heb je zojuist alles geschoren, zitten er ineens allemaal rode bultjes. What …»
Pressday 3: Fall / Winter '14/'15 trends gespot
De zomer is nog niet eens begonnen of de fall/winter collecties van 2014/2015 …»
Kortingscode

Cookies op Fashionlab.nl

Fashionlab.nl is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Wij gebruiken cookies en verwante technieken voor de volgende doeleinden:

Voor bovenstaande functies is het plaatsen van cookies noodzakelijk. Ook kunnen er via embedded content eventueel cookies van derde partijen op uw computer geplaatst worden.

Lees meer op https://fashionlab.nl//privacy
top