Ongezond afvallen: deze 9 dingen moeten we vermijden

Ongezond afvallen: deze 9 dingen moeten we vermijden

Als mensen beginnen met afvallen willen ze zoveel mogelijk kilo's in een korte tijd verliezen. Dat is zeker logisch, maar niet de gezondste manier. Veel mensen die willen afvallen halen daardoor niet het het gewenste doel en meestal komt dat door verkeerde diëten. Wie wil afvallen kan beter goed voorbereid zijn en gelijk goed beginnen. Hierbij 9 valkuilen die je moet vermijden als je wil afvallen. Good luck! 

Afvallen is geen feest en kan op verschillende manier doen. Gezond afvallen begint met een goede planning, want veel diëten eigen met het jojo-effect en dat wil je het liefst vermijden toch? Er zijn een aantal klassieke voorbeelden van ongezond afvallen waardoor je echt je gewenste doel niet zal behalen. Hierbij negen valkuilen die je moet vermijden als je aan het afvallen bent. Heel veel succes! 

9x ongezond afvallen

1. Het jojo-effect. Van het jojo-effect hebben we vast al eens gehoord. Uit onderzoek is gebleken dat de helft van de mensen die afvallen, is na vier jaar nog zwaarder dan voordat ze aan het dieet begonnen. Heel pijnlijk. De oorzaak is het welbekende jojo-effect: het gewicht verdwijnt, maar komt weer terug. Dat komt door het verkeerd volgend van het dieet. Het enige wat helpt is stoppen met het crash-dieet. 

2. Weinig eten. Door te weinig eten, verlies je op korte termijn veel gewicht. Als je daarna weer gewoon eet, zal je gewicht weer toenemen en dan komen we weer uit bij dat jojo-effect. De kans dat je gewicht flink zal toenemen en je juist meer weegt dan daarvoor is aanzienlijk groot. Gewoon blijven eten dus, maar wel gezond. 

3. Niet bewegen. Bij het woord 'afvallen' denken veel mensen alleen maar aan eten. Ze kopen kookboeken van goeroe's en zijn hele dagen bezig met calorieën tellen. Dagelijks sporten helpt heel erg goed bij het afvallen. Dat hoeft niet per se in de sportschool te zijn, maar een halfuur wandelen is ook prima. De mensen die helemaal geen kilo's kwijt willen, bewegen meer dan de mensen die willen afvallen. 

4. Te weinig nachtrust. Te weinig slapen of heel licht slapen zorgt voor gewichtstoename. Een slaaptekort verstoort de hormonen die te maken hebben met slaapritme en dat zorgt ervoor dat je overdag meer zin hebt in eten. Mensen die zes uur of minder per nacht slapen, hebben eerder te kampen met overgewicht en zwaarlijvigheid dan mensen die acht uur per nacht slapen. Maar: te veel slapen is ook weer niet goed. Mensen die negen uur of meer per nacht slapen, hebben ook een grotere kans op overgewicht. Houd zeven of acht uur per dag aan. 

5. Sla de schappen met chocolade en andere snacks in de supermarkt over. Drop, chips, snoep, koekjes of chocolade... Haal het gewoon niet in huis, dan kan je er ook niet naar grijpen. Probeer ook niet naar de supermarkt te gaan als je lekkere trek hebt, dat zorgt er juist voor dat eerder genoemde dingen in je mandje belanden. Als je zin hebt in snacks kan je ook gezonde tussendoortjes eten, zoals fruit of een cracker met avocado en kipfilet. 

6. Vetten zijn ongezond! NIET WAAR. Mensen die willen afvallen hebben vaak nog een verkeerd beeld van vetten. Maar een dieet zonder vetten is helemaal niet goed voor je. Je hebt juist gezonde vetten nodig, zodat je lichaam er hormonen en vitaminen van kan maken. In amandelen, cashewnoten, avocado, walnoten, kokos en olijven zitten bijvoorbeeld gezonde vetten.

7. Het tellen van calorieën. Door de calorieën te tellen wordt afvallen een obsessie voor je. Afvallen werkt op deze manier niet, omdat je waarschijnlijk te weinig calorieën binnenkrijgt. Door je eten op te schrijven in je eetdagboek, ben je wel bewust van wat je binnenkrijgt en dat is alleen maar goed. 

8. Cardio. Door een cardio training te volgen ontwikkel je het omgekeerde effect. Als je krachttraining doet val je sneller af dan met cardio. 

9. Light producten. Wist je dat light producten vaak nog ongezonder zijn dan de normale versie van het product? Light producten bevatten vaak het dubbele aantal suikers en andere smaak- en voedingsstoffen om het product toch nog een beetje lekker te maken. Vergelijk bijvoorbeeld een pot gewone mayonaise met de light variant. Zonder al deze suikers zou niemand de light versie kopen. 

Bron: Just-u.blog.nl
Beginbeeld: Shutterstock
Beeld: Giphy.com

Laat een comment achter


    populaire acties